Betalning, GDPR, Villkor & Ångerrätt

Genom att kryssa i rutan vid kassan så godkänner du samtliga villkor på denna sida.

GDPR

Läs mer om GDPR längre ner på sidan

Avtals- Betal och Köpvillkor

Internetbetalning

Pris och Betalning (senast uppdaterad 2016-06-14)

- Mot faktura
Du måste vara folkbokförd i Sverige. Fakturan e-postas till dig och kommer via Payson. Ingen fakturaavgift tillkommer.
Observera att fakturan endast kommer via e-post och att avsändare och betalningsmottagare är Payson AB

- Med kreditkort
Du kan betala med ditt kreditkort via Payson

- Via Internetbank
Du kan betala via din Internetbank precis som när du betalar dina vanliga räkningar.


Om Paysonfaktura
”Vi erbjuder betalsättet ”Paysonfaktura” i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 14 dagar. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.”

Information om ångerrätt
”Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.” Här finns Konsumentverkets ångerblankett vid hemförsäljning.

Information om pantsättning
”Vid betalning med Paysonfaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.”

Alla varor och tjänster är SW Olja:s egendom tills dess full betalning har erlagts.

Priserna på SW Olja:s hemsida visas inklusive moms. Priserna är angivna i svenska kronor.
Inom Sverige levererar vi fraktfritt. Försändelser utanför Sverige debiteras med verklig fraktkostnad.

Med reservation för felaktigheter i prisuppgifter och varuinformation.

Leverans

Din order börjar behandlas omedelbart efter din slutförda beställning. Varor som finns i lager levereras normalt inom 24 timmar och skickas via Postnord eller DHL beroende på vikt och storlek. Brev skickas som B-post och paket som Sverigepaket och bör vara framme inom 1-3 dagar beroende på vart i Sverige försändelsen ska skickas. Du får ett bekräftelsemail när din order skickas.

Varor som ej finns i lager är i regel uppmärkta med hur lång leveanstiden är.

Godkännande av avtalsvillkor

Genom att godkänna dessa villkor så intygar du att du är fyllda 18 år.

Är du yngre måste din målsman istället göra beställningen åt dig då vi enligt svensk lag inte får ingå avtal med personer under 18 år.

Ångerrätt och retur

Vi följer naturligtvis Distans- och hemförsäljningslagen som du kan läsa mer om här på Konsumentverkets hemsida (pdf).

Blankett för ångrat köp hittar du här.

Undantag från informations­skyldigheten och ångerrätten

Vid distansavtal och hemförsäljningsavtal har du inte någon ångerrätt om du köper livsmedel eller andra varor för ett hushålls löpande förbrukning – det kan till exempel vara hushållspapper, tvättmedel eller eldningsolja – under förutsättning att varorna levereras hem till dig eller till din arbetsplats och näringsidkaren normalt kör ut varorna i ett distributionssystem.

Undantaget gäller inte vid utkörning av varor i enskilda fall. Det här undantaget gäller bara informationsskyldigheten och ångerrätten. Lagens övriga regler gäller för ditt avtal.

Vid distansavtal föreligger inte heller någon informationsskyldighet för näringsidkaren och du har inte heller någon ångerrätt om avtalet avser transport, servering, catering eller en liknande tjänst. Detsamma gäller kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, om näringsidkaren i avtalet åtar sig att tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd period. De här undantagen gäller bara informationsskyldigheten och ångerrätten.

Lagens övriga regler gäller för ditt avtal.

Vid distansavtal om varor och icke finansiella tjänster har du inte ångerrätt om:

- tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke,

- varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, ... tex. e-böcker, mp3-böcker, mp3-låtar, eller noter som har levererats via webben/email. Dessa räkna som tjänster och får alltså inte återlämnas.

- förseglingen brutits på ljud- eller bildupptagning eller datorprogram. Med försegling avses även teknisk plombering,

- avtalet gäller tidning eller en tidskrift,

- avtalet gäller vadhållning och andra lotteritjänster.

Full ångerrätt gäller inom 14 dagar från det att du mottagit varan, förutsatt att varan är i nyskick och inga plomberingar är brutna. Öppnade oljeförpackingar får ej returneras.

- Du måste först meddela oss om att du vill returnera/ångra ett köp.

- Du måste bifoga en kopia på din faktura med fakturanummer/ordernummer så att vi vet vad returen gäller.

- Du måste själv stå för returportot till oss och du kan inte skicka mot postförskott eller liknande.

Skicka varan till

SW Olja
Vargsjön 7
791 96 Falun

Så snart vi mottagit din returnerade vara kontrollerar vi att den är i nyskick, oanvänd och att inga plomberingar är brutna. Därefter betalar vi ut dina pengar på lämpligaste sätt, tex bankkonto eller utbetalningskort. Du får tillbaka den summa som motsvarar vad du har betalt för den returnerade varan. Du får inte tillbaka några fraktkostnader.

Garanti

Garantitiden skiljer sig åt mellan olika produkter, detta specificeras i produktinformationen. Garantiärenden hanteras olika beroende på vilken vara det gäller. I vissa fall hanteras garantin av fabrikanten och i vissa fall av oss.

Om Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation från den 25 juli 2003 ska den som besöker en webbplats informeras om vad cookies används till och ges möjlighet att vägra sådan användning.

En cookie är en liten textfil med information som underlättar ditt besök på vår webplats. Denna textfil läggs på din dator.

Vi använder cookies på vår webbplats för att shopen skall fungera tillfredsställande.

Om du inte accepterar användandet av cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar. Men det innebär också att du inte kan använda vår webbutik.

GDPR

Som du säkert redan vet så finns en ny dataskyddsförordning som ersätter den gamla PUL-lagen.

Den heter GDPR (General Data Protection Regulation) och gäller från den 25 maj 2018.

I stort går den ut på att du som privatperson förekommer i ett dataregister som t.ex. kund eller medlem mm skall ges större kontroll om vad vi får spara och behandla för uppgifter om dig. Vi skall också berätta för dig vilka uppgifter vi har och varför vi behöver dom.

Det finns dock undantag i detta då bokföringslagen kräver att vi som företagare sparar verifikationer och underlag för bokföringen i 7 år. Bokföringslagen gäller då över dataskyddsförordningen. Det innebär att även om du raderar dig från vår webshop så har vi underlag kvar i vår bokföring under 7 år.

Du kan t.ex. begära att få bli raderad från vårt register. Du kan dels radera dina uppgifter själv genom att logga in på ditt eget konto och välja att radera.

Om du endast har handlat som gäst så har du inget konto och kan inte radera några uppgifter själv.

Du kan dock alltid maila till oss så svarar vi dig inom 24 timmar under kontorstid på vardagar.

Maila då till gdpr@sweoil.se så plockar vi fram vilka uppgifter vi har om dig och raderar det som du önskar (inom lagens regler).

Vilka uppgifter har vi om dig, och varför?

Vi har ditt namn, personnummer, adress, telefonnummer/mobilnummer och e-postadress då det är nödvändiga uppgifter för att vi skall kunna skicka produkter till dig som du beställer samt att kunna ge dig leveransinformation via SMS och e-post. Utan mobilnummer och/eller e-postadress skulle vi inte kunna skicka dina varor fraktfritt som vi gör idag eftersom brevavisering kostar extra för oss.

Om du har ett konto hos oss så har du ett lösenord. Det lösenordet är krypterat och vi kan själva inte se det.

Vi använder också e-postadressen och SMS för att göra utskick till dig om kampanjer mm. Här kan du dock, och har alltid kunnat välja att inte få några utskick från oss. Detta respekterar vi förstås.

Som kund hos oss kan du alltid känna dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter.

GDPR ställer högre krav på oss som företag, vilket vi ser positivt på. Det innebär dock ingen märkbar skillnad för dig som är kund. Vi värnar redan om din personliga integritet och anser att det är viktigt att hålla en fortsatt hög skyddsnivå för dina personuppgifter.

Hör av dig till oss om du har några frågor med anledning av detta eller om du har några invändningar mot vår behandling av dina personuppgifter.

Uppgifter som vi INTE har om dig.

Du kanske har angett din födelsedag men vi har INTE ditt personnummer.

Vi har INTE några kontokorts- eller bankkontouppgifter.

Vi har INTE några uppgifter om ditt Swishkonto förutom ditt mobilnummer men naturligtvis inga lösenord.

Alla betalningar går via Swish, Payson eller Paypal och dom får också tillgång till ditt  namn, adress, telefonnummer och e-postadress.

Uppgifterna vi har om dig säljer vi ALDRIG vidare till 3:e part.

Vi använder dom endast i vår egen verksamhet.

Däremot måste vi ju lämna ditt namn, adress, telefonnummer och e-postadress till fraktbolagen så som t.ex. postnord, schenker och DHL mm för att kunna skicka varor till dig.

Genom att kryssa i rutan vid kassan så godkänner du samtliga villkor på denna sida.